ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miejski w Dobrym Mieście
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych z przeznaczeniem do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedażyDrukuj informacjęSprawa: Wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych z przeznaczeniem do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży

Szczegóły informacji

Wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych z przeznaczeniem do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Wydział: Referat Rozwoju Lokalnego i Funduszy Europejskich

Ogłoszono dnia: 2013-01-09 08:46:44

Termin załatwienia

Rozpatrzenie sprawy, wydanie zezwolenia lub jego odmowa, następuje w ciągu miesiąca od daty wpływu wniosku.

Osoba kontaktowa

Edyta Kozłowska

Miejsce załatwienia

Referat Rozwoju Lokalnego i Funduszy Europejskich, pokój nr 28
tel. 89 61 61 425

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW
Sekretariat Urzędu Miejskiego w Dobrym Mieście, ul. Warszawska 14, 11-040 Dobre Miasto, I piętro, pokój nr 12

Telefon kontaktowy

89 61 61 425

Adres e-mail

e.kozlowska@dobremiasto.com.pl

Sposób załatwienia

Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się oddzielnie na następujące rodzaje tych napojów:

A. do 4,5 % zawartości alkoholu oraz na piwo
B. powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa)
C. powyżej 18 % zawartości alkoholu.

Miejsce odbioru

Urząd Miejski w Dobrym Mieście ul. Warszawska 14 11-040 Dobre Miasto pok. 22, 28

Wymagane Dokumenty

Dokumenty
Wypełniony formularz wniosku, o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych (druki do pobrania w zakładce „Druki do pobrania” lub poniżej)

Do wniosku należy dołączyć następujące załączniki:
1. dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych;
2. zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym;
3. decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego, potwierdzającą spełnianie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.;
4. pełnomocnictwo z dowodem opłaty skarbowej w wysokości 17 zł – w przypadku ustanowienia pełnomocnika.

Opłaty

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą:
Opłaty roczne za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych pobiera się w wysokości:

1. 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa;
2. 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa);
3. 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.

Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim:

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są zobowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim.

Opłaty za cały rok korzystania z zezwolenia wygląda następująco:

A – zawierających do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo
  •  jeżeli wartość sprzedaży w roku poprzednim wynosi do 37 500 zł - opłata 525 zł
  • jeżeli wartość sprzedaży w roku poprzednim przekracza 37 500 zł – opłata stanowi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży

B – zawierających powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa)
  •  jeżeli wartość sprzedaży w roku poprzednim wynosi do 37 500 zł - opłata 525 zł
  •  jeżeli wartość sprzedaży w roku poprzednim przekracza 37 500 zł – opłata stanowi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży

C – zawierających powyżej 18% zawartości alkoholu
  • jeżeli wartość sprzedaży w roku poprzednim wynosi do 77 000 zł - opłata 2 100 zł
  • jeżeli wartość sprzedaży w roku poprzednim przekracza 77 000 zł – opłata stanowi 2,7% ogólnej wartości sprzedaży
Przedsiębiorcy, których zezwolenia utrzymują ważność w ciągu całego roku kalendarzowego – mogą wnosić opłatę w trzech równych ratach: do 31 stycznia; do 31 maja i do 30 września.

Przedsiębiorcy, których zezwolenia tracą ważność w ciągu roku – wnoszą opłatę jednorazową do 31 stycznia w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.

Opłata za wydanie zezwolenia na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych, wnoszona na rachunek gminy wynosi:

1. 1,4% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa;
2. 1,4% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających od 4,5% alkoholu do 18% alkoholu ( z wyjątkiem piwa);
3. 2,7% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających powyżej 18%.

NR RACHUNKU GMINY
WBS Oddział w Dobrym Mieście nr rach. 71 8857 1041 3001 0000 2163 0001

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Burmistrza Dobrego Miasta w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Uwagi

Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest:

1. posiadanie zezwolenia wydanego przez Burmistrza Dobrego Miasta;
2. wniesienie opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w ustawowo określonych wysokościach i terminach;
3. zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych;
4. posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu stanowiącego punkt sprzedaży;
5. wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu;
6. zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany;
7. prowadzenie sprzedaży w punkcie sprzedaży spełniającym wymogi określone przez radę miejską, dotyczące liczby i zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych;
8. przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.
Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się dla punktu detalicznego oraz dla punktu gastronomicznego na okres 5 lat.
Zezwolenie cofa się w przypadku:
1. Nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych, a szczególności:
 
  • sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw;
  • sprzedaży i podawania napojów alkoholowych z naruszeniem zakazów określonych w art. 14 ust. 3 i 4.
2. Powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego.
3. Wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł.
4. Przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży napojów alkoholowych.
5. Popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie.
6. Orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
 
Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o cofnięciu.
 
Zezwolenie wygasa w przypadku:
 
  1. likwidacji punktu sprzedaży
  2. upływu terminu ważności zezwolenia,
  3. zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży,
  4. zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej,
  5. niedopełnienia w terminach obowiązku:
          a)   złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4, lub
          b)   dokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ust. 2 i 5.
 
Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z powodu niezłożenia oświadczenia o wartości sprzedaży lub nie dokonania stosownej opłaty w określonych terminach, może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.

Wyprzedaż napojów alkoholowych:

Na wniosek przedsiębiorcy, którego zezwolenie wygasło, Burmistrz Dobrego Miasta może wydać zezwolenie z określeniem terminu na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych. Termin określony w zezwoleniu na wyprzedaż nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia zezwolenia.
Przedsiębiorca, który otrzymał zezwolenie na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zasobów napojów alkoholowych, może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu ważności zezwolenia na wyprzedaż.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 z późn. zm.)

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony