ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miejski w Dobrym Mieście
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Wydanie dowodu osobistegoDrukuj informacjęSprawa: Wydanie dowodu osobistego

Szczegóły informacji

Wydanie dowodu osobistego

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Wydział: Referat Spraw Obywatelskich

Ogłoszono dnia: 2015-05-07 09:53:49

Termin załatwienia

ok. 30 dni

Osoba kontaktowa

Magdalena Herman-Więckowska

Miejsce załatwienia

Pokój nr 3

Telefon kontaktowy

89 61 51 059

Adres e-mail

HspcpR8AhpNKMiM1u10wSpUMiNSqDvQUXHEm3HdkmbxE6rc/Q1iUGw48yIrol5lKKBH1fZEhGr0XualJYd7NH3Komo9UPc2kQ0OmsRdZYeFZvtukfp7+82r7Xporb3HL

Sposób załatwienia

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:
1. w formie pisemnej osobiście w organie dowolnej gminy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;
2. w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem platformy e-PUAP.
 
Złożenie wniosku osobiście 
Weź ze sobą:
  • aktualne zdjęcie (wykonane nie wcześniej niż 6 m-cy przed dniem złożenia wniosku)
  • ​dokument potwierdzający Twoją tożsamość (dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport lub inny dokument zawierający fotografię).     
UWAGA! NIE MUSISZ WCZEŚNIEJ WYPEŁNIAĆ WNIOSKU

Po wejściu do Urzędu zachowaj wymogi sanitarne zapewniające bezpieczeństwo Twoje i pracowników:  zachowaj 1,5 metrowy odstęp, załóż maseczkę zakrywającą usta i nos, zdezynfekuj ręce. 
Uszanuj wprowadzone obostrzenia wynikające wyłącznie z prób ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa.  
 
Złożenie wniosku drogą elektroniczną 
Wnioski o wydanie dowodu osobistego lub zgłoszenie utraty/uszkodzenia dowodu osobistego, należy składać drogą elektroniczną przez platformę e-PUAP lub stronę obywatel.gov.pl
Wniosek musi być podpisany elektronicznym podpisem zaufanym lub kwalifikowanym. Jeśli posiadasz dostęp do bankowości elektronicznej, to sprawdź czy Twój bank oferuje możliwość założenia profilu zaufanego bez wychodzenia z domu. Założenie profilu zaufanego w bankowości elektronicznej jest proste i szybkie. Dzięki profilowi nie będziesz musiał składać wniosku odwiedzając urząd, przyjdziesz tylko po odbiór gotowego dokumentu.

INFORMACJE OGÓLNE
  1. Wniosek składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
  2. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność  do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator. Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność  do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku (dziecko które ukończyło 5 lat, osoba ubezwłasnowolniona całkowicie oraz osoba ubezwłasnowolniona częściowo). Wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia.
  3. O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W przypadku gdy złożenie wniosku okaże się niezasadne, organ gminy odmawia przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę oraz poucza o konieczności złożenia wniosku na ogólnych zasadach.
  4. Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony. Jeżeli wniosek o wydanie dowodu osobistego dla dziecka został złożony drogą elektroniczną, nowy dokument może odebrać tylko rodzic, który złożył wniosek.

Miejsce odbioru

Pokój nr 3

Wymagane Dokumenty

Do wniosku załącza się kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35x45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarz i zamkniętymi ustami. Fotografia osoby, której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie ww. wymogów w zakresie wizerunku, a także fotografia dziecka do 5 roku życia, może przedstawiać osobę z zamkniętymi oczami, innymi niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej  niż 6 miesięcy prze dniem złożenia wniosku.
 
Należy także zabrać ze sobą dowód osobisty lub z braku jego inny dokument ze zdjęciem a w przypadku osób które nabyły obywatelstwo polskie - dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość.

Czas realizacji

Termin oczekiwania na dokument tożsamości wynosi około 30 dni. Procedura związana z wytwarzaniem dokumentu realizowana jest w Warszawie przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych.

Uwagi

Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej.
 
Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.
 
Dowód osobisty posiada warstwę graficzną i warstwę elektroniczną.
 
Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.
 
Dowód osobisty umożliwia  uwierzytelnienie w usługach on-line za pomocą profilu osobistego, składanie podpisu osobistego, potwierdzenie obecności w określonym czasie i miejscu, korzystanie z automatycznych bramek granicznych.
 
Zgłosić zagubienie lub kradzież e- dowodu można w każdym urzędzie gminy lub w każdej chwili przez Internet na stronie obywatel.gov.pl - wtedy e-dowód zostanie unieważniony od razu.
Jeśli nie wiesz gdzie jest twój e-dowód, ale masz nadzieję, że jeszcze go znajdziesz  możesz go zawiesić na maksymalnie 14 dni. Jeśli w tym czasie nie cofniesz zawieszenia, twój e-dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli w tym czasie cofniesz zawieszenie, twój e-dowód będzie znowu ważny. To również można zrobić w urzędzie gminy lub przez Internet na stronie obywatel.gov.pl - wtedy e-dowód zostanie zawieszony od razu.
 
Jeśli e-dowód został ukradziony należy zgłosić to na Policję. Nie trzeba już dodatkowo zgłaszać tego w urzędzie gminy. E-dowód zostanie unieważniony.
 
Pamiętać należy, żeby kradzież lub zaginięcie e-dowodu dodatkowo zgłosić w dowolnym banku nawet jeżeli nie ma się konta. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 roku o dowodach osobistych (tj. Dz.U.  z 2019 r.poz.653 ze zm.);
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29.stycznia 2015 roku w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty ,uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U.z 2015r.,poz.212 ze zm.);
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tj.Dz.U.z 2018 r.,poz.2096 ze zm.)
  4. Rozporządznie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 roku w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz.U z 2019 r. poz. 400).
  5. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
  6. Ustawa z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych.
« powrót do poprzedniej strony